Provinciaal Wijncongres Limburg ‘Van Wijngaard tot fles’ leverde boeiende presentaties op

0
49
biologische wijn

Op 31 augustus werd in Borgloon, Limburg(B) het provinciaal Wijncongres ‘Van Wijngaard tot Fles’ gehouden. De organisatie lag in handen van het ‘Kennis- en Onderzoekscentrum Wijnbouw’.

Dit kenniscentrum is in 2014 opgericht en is ingebed bij  PCFruit, het Proefcentrum Fruitteelt. Dit centrum is een internationaal erkend onderzoekscentrum in de fruitteelt. Het doet toegepast wetenschappelijk onderzoek in samenwerking met universiteiten, andere onderzoeksinstellingen, de industrie en de fruitsector en geeft veel advies aan telers.

Het ‘Kennis en Onderzoekscentrum Wijnbouw’ heeft ten behoeve van noodzakelijk onderzoek in 2015 een experimentele wijngaard ingericht met de meest voorkomende druivenrassen, waarvan Chardonnay de hoofdmoot vormt. In totaal ruim een halve hectare met 2200 stokken.

Omdat het centrum voorlichting als een van hun taken ziet is dit congres georganiseerd en juist ook in Limburg(B), omdat de helft van de Vlaamse wijnbouw oppervlakte in deze provincie ligt.

Wijnbouw in Vlaanderen

België en Nederland zijn qua benutte aantal wijngaardhectares ongeveer net zo groot . De gedeputeerde Landbouw en Platteland van Limburg, mevrouw Inge Moors gaf enige cijfers als opening van het congres. België heeft 471 ha wijngaard, waarvan er 160 in Vlaanderen liggen en daarvan weer 80 ha in Limburg. Na enkele beschouwingen van algemene aard over onderzoeksdoelen en economische aspecten van de wijnbouw, opende ze het congres.

Vier presentaties

In de loop van de dag werden vier voordrachten gehouden met zeer gevarieerde inhoud waardoor de titel van het congres “Van Wijngaard tot fles” inderdaad toch goed gekozen bleek.

1) Chris Foss, viticulturist/docent aan het Wine Center van het Plumpton College (East Sussex in het zuidwesten van Engeland) verklaarde waarom tweederde van alle in de UK geproduceerde wijn een sparkling wijn is. Met vijf miljoen flessen is de UK inmiddels nr vijf in de wereld als het om mousserende wijn gaat. Overigens de in de UK-geproduceerde wijn van in de UK gegroeide druiven wordt ‘English wine’ genoemd. Er bestaat ook de term ‘British wine’ maar dat is wijn mogelijk wel in de UK afgevuld, maar gemaakt uit concentraat.

De hoofdreden van het succes van de sparkling wijnen is het feit dat Engeland geen wijntraditie heeft  maar wel een steeds grotere groep jongeren tussen 25 en 40 jaar die de Champagne Rosé en de British Sparkling Wine heeft ontdekt. Daarnaast is het marketingfenomeen dat de gemiddelde consument bereid is een hogere prijs voor een sparkling wijn te betalen dan voor een ‘stille’ wijn. De gemiddelde prijs is £  25 (= € 28) per standaardfles van 0,75 l. Ook speelt een rol dat al 60 % van de geproduceerde wijn via de handel in eigen land zijn weg vindt. Er is nog nauwelijks export (4%).

De wijnsector in Engeland is 2500 ha groot met een productie van ca 5 miljoen flessen. De belangrijkste druivenrassen zijn de Pinot Noir en Chardonnay met beide ca 30% van het areaal. Pinot Meunier komt op de derde plaats met 10 %.

2) In een tweede voordracht bracht mevr. Jeudy Aurore, consultant bij het IOC ( Institute Oenologique de Champagne) een uitgebreid betoog over de mogelijkheden van reductie van het toevoegen van sulfiet aan wijn door toepassing van de kennis van de achtergronden van het sulfiet toevoegen: anti-oxidant (voorkomt reactie met zuurstof), anti-oxidasisch (remt werking oxidase-enzymen) en antiseptisch (remt groei bacteriën). Het betoog was dusdanig uitgebreid dat in de volgende Wijn en Wijngaard er mogelijk een apart artikel aan gewijd zal worden.

3) De derde spreekster, Nadian Bertazzon (Centro di Riserca Viticoltura ed Enologia, Treviso-It)  informeerde de aanwezigen over een virusziekte die zich vanuit Z-Europa meer en meer naar het noorden lijkt uit te breiden. Het wordt de Grapevine Pinot Gris Disease  (GPGD) genoemd. Al doet de naam dit wel vermoeden maar de Pinot Gris is niet het enige druivenras waarin inmiddels dit virus van de familie van de Trichovirus is aangetoond. Ook de verschijnselen zijn nog lastig te onderkennen aan de plant zelf omdat de verschijnselen ook kunnen duiden op andere ziektes: verlaat uitlopen van de knoppen, kortere internodiën, kortere uitlopers, chlorose, verdroging, onevenwichtige vruchtzetting, e.d.  Zekerstelling kan alleen nog door toepassen van de DNA-techniek NGS. Wat staat voor Next Generation Sequencing waarmee DNA-fouten opgespoord kunnen worden in zieke planten.

4) De laatste presentatie (Rebecca Ritz, Bauerhaus Design Inc.) had het karakter van een college marketing met als motto ‘How to make an onforgettable brand’. Aan de hand van een zestal wijnmerken werd de filosofie achter hun merkstrategie toegelicht en hoe consequent ze dat in markt zetten. Hierdoor zorgen zij dat de consument het merk associeert met één of meer kenmerken van de zes typeringen van wijnconsumenten, die zij behandelde. Conclusie: Wijn maken is een, vermarkten is heel wat anders.

Experivin

Na de voordrachten werd het congres afgesloten met de uitreiking van de prijzen voor een naam en beeldmerk van de eerste wijn gemaakt van Chardonnay druiven die de wijngaard van het ‘Kennis- en Onderzoekscentrum Wijnbouw’ in 2017 had geoogst. Winnende naam : Experivin; naam winnares: Jessy Verolme; winnaar etiketontwerp: Johan Slegers. De 160 aanwezigen konden na afloop de nieuwe Experivin proeven.

Al met al een zeer boeiende, geslaagd congres.

Auteur: Mees Struijs, redacteur voor Wijn en Wijngaard, het vakblad voor de wijnbouw in Vlaanderen en Nederland.