Wat doet de stichting zoal?

0
128

Een overzicht dat een beeld geeft van de diverse werkzaamheden die wij als stichting Limburgse wijnen ontplooien. Let wel, wij zijn pas in het voorjaar 2017 begonnen.

Wat is ons doel?

De kwaliteit en kwantiteit van de Limburgse wijn is enorm gestegen. Echter minder dan 5% van de Nederlanders hebben ooit Limburgse wijn geproefd. Dat willen wij veranderen.

Hoe willen dat doel bereiken?

  • Wij willen de consument verleiden om eens een glas Limburgse wijn te proeven.
  • Wij willen de horeca overtuigen dat er goede streek wijn gemaakt met mooie unieke verhalen die gasten waarderen.
  • Wij willen de verkrijgbaarheid van Limburgse wijnen herkenbaar vergroten.
  • Wij willen de bekendheid van Limburgse wijnen vergroten.

Wat hebben wij tot nu toe gedaan?

  • In landelijke media en regionale media hebben wij regelmatig redactionele aandacht gekregen voor de Limburgse wijn en de Limburgse wijnroutekaart.
  • De wijnroutekaart wordt verkocht bij de wijngaarden, boekhandel en bij de VVV.
  • Wij hebben deze website www.routedesvins.nl
  • Er is een Promotiecentrum Limburgse wijnen gehuisvest in de werfkelders van het Bassin in Maastricht. Hier worden wijnproeverijen georganiseerd in samenwerking met de ernaast gelegen wijnbar, de Wienkontor. In de werfkelder komen steeds meer bezoekers. Velen van hen krijgen tips en folders van de vele wijndomeinen die Limburg kent.
  • Er is een Limburgse wijn en spijs kaart gemaakt, in samenwerking met La Saison Culinaire, die door de VVV’s wordt verkocht en waar de gast met de waardebonnen bij diverse restaurants, wijngaarden en wijnbars de Limburgse wijn kan ontdekken.
  • Wij hebben in meerdere publicaties en interviews uitgelegd waar wij voor staan en waarom je Limburgse wijn zou moeten proberen.
  • Als iemand eens een proeverij, rondleiding wil dan weten zij ons inmiddels te vinden. Wij mailen de verzoeken door aan een selectie van wijndomeinen.
  • Wij stonden op de BBB Maastricht, een belangrijke regionale horeca beurs. Hier hebben wij veel restaurateurs gesproken over de mogelijkheid om Limburgse wijn op hun wijnkaart te zetten.
  • Wij helpen wijnboeren op individuele basis met de verkoop van hun wijn en zoeken actief naar nieuwe afnemers.
  • Wij hebben stickers gemaakt voor de wijnhandel (“Wij verkopen Limburgse wijn”) en andere stickers voor de horeca (“Wij schenken Limburgse wijn”) zodat de verkrijgbaarheid herkenbaar is.
  • Wij ontwikkelen producten om de Limburgse wijn te promoten en de verkoop te bevorderen.
  • Wij hebben meegeholpen met de organisatie van de eerste keuring van mousserende wijn door Limburgse experts, en de publiciteit daarover.
  • Wij en uitgeverij CCM hebben een wijnclub, “vrienden van Limburgse wijn” opgericht.

Wat komt er nog aan op korte termijn?

  • In samenwerking met vakblad ‘Gastvrij’ een regelmatig speciaal wijnaanbod voor de horeca.