Jaarbericht 2023

0
33

Verslag van het jaar 2023

De stichting is opgericht op 21 april 2017. De statutaire zetel is in Maastricht. Het doel van de stichting is het bevorderen van de bekendheid van Limburgse wijnen. De stichting ondersteunt initiatieven die bijdragen tot de vergroting van de bekendheid van de Limburgse wijnen en ontwikkelt samen met andere partijen diverse toeristische recreatieve activiteiten. Inkomsten van de stichting komen uit subsidies en donaties.

Het bestuur bestond begin 2023 uit Henk Spit, secretaris/penningmeester, Claudia Bisschops, voorzitter en Jules Odekerken algemeen bestuurslid. In februari nam Henk Spit afscheid van het bestuur en begin mei, Jules Odekerken. Nieuwe bestuurders waren Patrick Franken en Isabel Titulaer. In juni trad Jules Odekerken weer toe tot het bestuur en namen Patrick Franken en Isabel Titulaer en Claudia Bisschops afscheid. Yvonne van Blijswijk trad toe als algemeen bestuurslid.

Terugblik

Het jaar 2023 is een jaar van heroriëntatie geworden voor de stichting. Als de wijn zo snel uitverkocht is moeten wij dat dan extra promoten? Of is het zinvoller om de verbinding met België te zoeken en te versterken? Wij kozen voor deze laatste richting.

Zo stonden wij op de wijnbouwbeurs, Vi-Tec, in België met het wijnbouw vakblad Wijn & Wijngaard. Het blad komt al meer dan 32 jaar uit in Vlaanderen en Nederland. Door actief de Vlaamse markt op te zoeken kregen wij meerdere Vlaamse adverteerders en abonnees. De publicitaire ondersteuning die wij de beurs Vi-tec in Waregem boden heeft bijgedragen aan het succes van de tweede editie.
Veel aanwezige standhouders zijn geïnteresseerd om op een gelijkwaardige beurs in Nederland te staan. Het zou dan de eerste wijnbouw beurs van ons land worden. Op dit moment zijn wij dan ook de mogelijkheden aan het onderzoeken. Zo een wijnbouw beurs is alleen zinvol als de wijnbouwers in de organisatie mee helpen.

Voorts zijn in Vlaanderen en in Belgisch Limburg veel nieuwe contacten aangeknoopt. Naar wij hopen een voorbode op een uitbreiding van de samenwerking. In België is de wijnbouw razendsnel gegroeid. Mede door de inspanningen van de overheid. Kunnen wij ook zo groeien als de Belgen?

Vooral in de tweede helft van het jaar hebben wij activiteiten ontwikkeld die gericht zijn op het aanjagen van de wijnbouw. Zo geven een aantal interviews met stakeholders en wijnboeren inzicht in de gewenste toekomstige stappen. Wil Limburg zich ontwikkelen tot een wijnbouw provincie dan is besluitvaardigheid nodig van provincie en overheid. Opleidingen, financiering, landbouw grond, ondernemerschap etc. zijn de meest genoemde ontwikkel punten. Dit zullen wij de komende tijd ook onder de aandacht blijven brengen bij de stakeholders.

In september 2023 werd Annaline Doelen geëerd voor haar bijdrage aan de bekendheid van de Limburgse wijnen. Met het pionierswerk in haar wijnrestaurant Mes Amis in Maastricht. En de laatste jaren met pop-up wijnrestaurant in het land, de wijnwinkel Goesting. Kortom een inspirerend voorbeeld voor de nieuwe generatie. Het laureaat is haar gegund. De Limburgse wijnambassadeur 2023. De Limburgse wijnweek werd ook dit jaar veel bezocht. En er werd weer veel over geschreven in de media. Ook zijn er steeds meer wijnhandelaren/slijters in de Randstad die inhaken op de Limburgse wijnweek.

In het Limburgse wijnland gebeurde dit jaar genoeg. Zo wisselde wijngaard de Planck en Raar van eigenaar. En kondigde Stan Beurskens de nieuwbouwplannen aan. Werd Kirsten Abels (Domein Holset) verkozen tot wijnvrouw van het jaar. Beste wijngaardenier werd Stan Beurskens. Een nieuwe BOB erkenning is er voor de wijnen van de Voerendaalse Bergen. (Fromberg)
Het jaar 2023 werd een record oogst in zowel Nederland als België.

Ook in 2023 zijn er verschillende presentaties gegeven aan ondernemers door onze bestuursleden.
Het aantal nieuwsbrief lezers en leden van de vrienden van de Limburgse wijn is wederom gegroeid.

Natuurlijk hebben de sites van de wijnboeren ook veel meer bezoekers gekregen. Al was dat alleen al door de vele uitingen van Visit Zuid Limburg en gewaardeerde media zoals L1, RTV Maastricht, Limburger, Navanant, Aachener-Zeitung, Parkstad actueel, Chapeau Magazine en horeca vakblad Gastvrij Magazine. Maar vergeet ook de vele bloggers niet. Al met al gaat het goed met de bekendheid van de regionale wijnen. Op naar het volgende jaar. Laten wij met zijn allen de Limburgse wijnstreek geliefder maken.

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in