Een hoofdrol voor de Limburgse wijn

Jules Odekerken (links) Eric Geurts (midden) Bert Kannegieter (rechts)

Streekproducten worden steeds belangrijker. Gelukkig kennen we in Limburg goede streekproducten  zoals de Limburgse wijnen.

Voor een groot aantal genieters binnen en buiten Limburg is de Limburgse wijn nog niet zo bekend, maar daar gaat iets aan gebeuren.

De provincie Limburg, die zich al jaren inzet voor een betere positie en verankering van de streekproducten,  gaat samen met de stichting promotie Limburgse wijnen  de Limburgse wijn een hoofdrol geven.  Deze samenwerking, waar onder meer ook de VVV bij is betrokken, gaat in op de toeristisch-recreatieve waarde van de wijn, de rol die wijnbouw kan spelen in het landschap en bewustwording en duurzaamheid. Samen met vele andere partijen zoals de LLTB, IBA, investeerders, gemeentelijke overheden, wijnproducenten en de horeca worden gemeenschappelijke uitgangspunten en haalbare doelstellingen geformuleerd.

Op 8 maart 2019 is de samenwerking tussen de provincie Limburg, de stichting promotie Limburgse wijnen en een veeltal andere partijen  op feestelijke wijze gevierd.  De provincie Limburg met de gedeputeerde Eric Geurts gaf aan: “ Limburgse wijn heeft een enorme potentie binnen en buiten de provincie. Daarom ben ik heel erg blij met de samenwerking met de stichting en reken op tastbare resultaten”.

In de Schinvelderhoeve te Beekdaelen werd de aftrap verricht door gedeputeerde Mackus, die ook vooral de betekenis  voor de diversificatie van het landschap benadrukte. “Streekproducten dienen een dubbel belang: allereerst is het natuurlijk heerlijk genieten van onze lokale wijn. Maar daarnaast hebben we ook nieuwe economische dragers van het buitengebied nodig. Door in Limburg ruimte te maken voor gezonde en kwalitatief hoogwaardige streekproducten stellen we ondernemers in staat dit prachtige landschap te onderhouden.” De samenwerking feestelijk ingeluid met een proeverij van Limburgse wijnen.