Jaarbericht

0
404
Jules Odekerken, voorzitter stichting promotie Limburgse wijnen

Jaarverslag 2019,  Stichting Promotie Limburgse Wijnen

Bestuur: J. Odekerken (voorzitter), B. Kannegieter (secretaris/penningmeester)

Doel stichting: het ontwikkelen van het wijntoerisme in Limburg.

Gerealiseerd in 2019

Het boek, vrienden van de Limburgse wijnen, werd goed verkocht. Samen met de met wijn ingekleurde tekeningen van een vijftal wijngaarden gemaakt door Mathy Engelen kon op veel waardering rekenen.

De gelieerde website routedesvins.nl en de facebook pagina, limburgse wijnroute, trokken in 2019 weer meer bezoekers, mede door een facebook en GoogleAdword campagne en posts van o.m. Dyantha Muller, Ed Huijser, Erwin Lennaerts en Maurice Warnier.

Samen met de Provincie hielden wij een bijeenkomst met stakeholders in Schinvelderhoeve op vrijdag 8 maart. Belanghebbenden voor de ontwikkeling van wijnbouw en wijntoerisme  zijn dan ook: provincie, gemeenten, horeca, wijnproducenten en handelaren, organisaties wijnbeleving, media en hun belangen- en uitvoeringsorganisaties. Een kleine veertig deelnemers informeerde elkaar over de ontwikkelingen. Gedeputeerden Hubertus Mackus (landbouw) en Eric Geurts (toerisme) onderstreepten het belang van de ontwikkeling van de wijnroute.

De gemeente Gulpen-Wittem heeft samen met Visit Zuid Limburg de handschoen opgepakt en de realisatie van de wijnroute vorm gegeven. Samen met de stichting Wahlwiller wijnfeesten en Stichting promotie Limburgse wijnen werden de website en wandelkaart gemaakt. De wandelroute uitgezet en voorzien van informatieve borden. Het “wijnleerpad”

In het najaar werd de route des vins officieel in gebruik genomen. De horeca heeft daar direct het effect van kunnen merken. Er werd niet alleen veel gewandeld, maar ook geproefd. De verwachting is dat snel meerdere gemeente dit voorbeeld zullen volgen en ook een wandelroute zullen uitzetten langs de wijngaarden.

Er werden verschillende initiatieven ondersteunt zoals het pop up wijnrestaurant in het land, door Mes Amis, bij hoeve Nekum in Maastricht. Maar ook is er een start gemaakt van de presentatie van de Limburgse wijnen in de Randstad. Zo is er door Ilse Swank samen met Maurice Warnier in Utrecht een proeverij geweest en heeft Lidy van Kleef met haar mobiele wijnbar gestaan op een aantal braderieën en wijnfairs.

De belangrijkste was toch wel de Amsterdam Winefair waar promotie Limburgse wijnen en VVV ZL en Fromberg, Holset, Martinus en Overst geproefd konden worden. In Limburg stond onze stichting o.m. bij de Hubertusmarkt in Gulpen en het Wahlwiller wijnfeest. Initiatieven die konden rekenen op de steun van de stichting zijn verder Patrick Franken met de Limburg wine trail tour langs de wijngaarden. Of de nieuwe wijnhandel; de Limburgse wijnboer. Ilse Swank met Maurice Warnier heeft ook de aanzet gegeven tot wijnfietsroutes.

Aan media-aandacht was geen gebrek

Over Limburgse wijn werd veel geschreven. Mede doordat de eerste BOB wijn op de markt kwam maar vooral door de gerichte spraakmakende initiatieven.

Zo heeft Visit Limburg een mooie promotie film gemaakt, die weer door wijnproducenten en andere in te zetten is. Maurice Warnier heeft diverse wijnreizen georganiseerd voor o.m. pers, bloggers en vloggers. Ook dat resulteerde weer in publicaties.

Daarnaast is door de individuele wijnproducten ook veel gedaan om de Limburgse wijn onder de aandacht te brengen. Denk o.m. aan Kirsten Abels die voor L1 een wijnprogramma heeft gepresenteerd. Maar vooral aan Stan Beurskens, St Martinus, die bij Jinek in het programma kwam. Ook het initiatief van Bas Hoogland om een wijn samen te stellen uit druiven van  meerdere Limburgse wijngaarden kreeg de nodige aandacht. Limburgse wijnen deden het ook weer goed op de jaarlijkse keuring in Kasteel Amerongen.

De eerste Limburgse wijnweek werd gehouden op 21 tot 29 oktober. In het eerste weekend kon je veel wijngaarden bezoeken en ter plekke uitleg krijgen en natuurlijk ook de wijnen proeven. Samen met La Saison Culinaire is er een Limburgse wijn proefpakket geïntroduceerd. Veel horeca ondernemers w.o. St. Gerlach haakten aan met speciale menu’s of aanbiedingen.

De werfkelder van het voormalige promotiecentrum Limburgse wijnen in Maastricht is nu onderdeel van de Wienkontor en heeft dus een horecabestemming gekregen. Er mag dus nu volop Limburgse wijn geschonken worden.

“De vrienden van Limburgse wijn” is een gestaag groeiende club. Hieruit staan steeds vaker enthousiaste wijnliefhebbers op die op enigerwijze de Limburgse wijn promoten.

Bestuurswissel

Eind van het jaar zal secretaris/penningmeester Bert Kannegieter zijn functie overdragen aan Henk Spit. Kannegieter heeft twee jaar belangeloos zijn kennis en ervaring ingezet om de Limburgse wijn te promoten.

De ambitie voor 2020/2021

Het bestuur kijkt met grote tevredenheid terug op 2019. Er is door de vrijwilligers en betrokkenen veel werk verzet.

De verwachting is dat een aantal gemeenten zullen volgen met het uitzetten van een “route des vins.” Hiermee zullen nog meer horecazaken, wijnhandelaren geconfronteerd worden met de vraag naar Limburgse wijn.

En als er dan de Zuid Limburgse wijngaarden in de route de vins verbonden zijn, dan is het tijd voor de sluitsteen; het proeflokaal, belevingscentrum Limburgse wijn. Dit is dan uiteindelijk de ambitie voor de komende twee jaar.