Glunderend genieten in Zuid Limburg

Persbericht van 9 september 2020 van stichting Promotie Limburgse Wijn.

• Tweede Limburgse Wijnweek van start met gevarieerd programma
  • Petro Kools: Limburgse wijnambassadeur 2020

Limburgse Wijnweek 2020

De Limburgse wijnweek (12-20 september 2020) gaat van start met een gevarieerd programma. Zo zijn er nieuwe wijngaardwandelingen bij gekomen in Noorbeek en Voerendaal. In Noorbeek dat zich steeds meer ontwikkelt als wijndorp, zijn inmiddels 7 wijngaarden. De wijn is te koop in de dorpswinkel en te proeven in de restaurants en het café van het dorp.

In Voerendaal staat de komende dagen een pop up restaurant “Wijnrestaurant op het land” midden in een wijngaard van St. Martinus. De gemeente Voerendaal heeft een tweetal nieuwe wijngaardwandelingen ontwikkeld, een in Winthagen en de ander in Ubachsberg.

Een aantal wijngaardeniers ontvangen u tijdens de Limburgse wijnweek graag in hun wijngaard. Zij vertellen meer over het werk in de gaard en laten u hun product proeven. Zo bent u o.m. van harte welkom bij domein Salamander in Eys dat ligt aan de vorig jaar geopende route des vins wandelroute.

Domein Holset gaat haar bezoekers de bubbels laten proeven die dit wijnhuis maakt. Ook bij wijndomein de Fromberg in Ubachsberg kunt u de wijn proeven, evenals bij Domein Stokhem. In Klimmen ligt de wijngaard Kruisboom. Hier kunt o.m. de wijn proeven die Petro Kools van sterren restaurant Da Vinci, heeft laten samenstellen.

Ambassadeur van de Limburgse wijn

Petro Kools is door de stichting promotie Limburgse wijn tot Limburgse wijnambassadeur benoemd. Dit vanwege het enthousiasme waarmee hij zijn gasten laat kennis maken met Limburgse wijn. Inspirerend voor zijn vakgenoten. Joost van de Akker, gedeputeerde van de Provincie Limburg reikte hem de lauweren uit.

Veel restaurants bieden tijdens de Limburgse wijnweek een special arrangement. Zoals bijvoorbeeld in Maastricht Chateau Neercanne zal haar gasten verblijden met met een Limburgse wijn-spijs ervaring. Een proeverij op niveau.

Wijnclub

Chapeau Magazine start samen met Vinteur en de Stichting Promotie Limburgse Wijn een nieuwe grensoverschrijdende wijnclub voor Belgisch en Nederlands Limburg, genaamd “Limbourgeois”. Xavier Cortenraedt: “Chapeau bericht al 23 jaar over het goede leven in Nederlands en Belgisch Limburg. Vanaf heden gaan wij structureel nog meer aandacht geven aan Limburgse NL/BE wijnen.”Als startend wijngaardenier is het mooi om te zien hoe mensen genieten van Limburgse wijn-spijs-verblijf.” aldus Maurice Warnier.

Tijdschrift

Bij diverse VVV-winkels in Maastricht en Zuid Limburg ligt het eerste exemplaar van een nieuw consumententijdschrift: “Limburgse Wijn en Gaard“, met een overzicht van wijngaarden en leuke interviews en een lidmaatschap voor de wijnclub “Vrienden van Limburgse Wijn”. Dit tijdschrift is in opdracht van de stichting Promotie Limburgse Wijn ontwikkeld.

Wijnweek

Er is veel te doen tijdens de Limburgse wijnweek die vanaf 12 september tot 20 september duurt. Voor de liefhebber staat op www.limburgsewijnweek.nl een compleet overzicht.

Jules Odekerken, voorzitter van stichting Promotie Limburgse Wijn: “De Limburgse Wijnweek biedt de mogelijkheid om in contact te komen met de wijnproducenten, de locale wijncultuur en natuur. Ga erop uit en ga genieten.”